fredag 28 maj 2010

I skolans värld

Jag har befunnit mig i skolans värld, faktiskt, oavbrutet sedan 1988. Nu är det 2010, och jag kan bara konstatera att mycket har förändrats för oss som gått i skolan på det ljuva 80 och 90-talet. Jag tänker dagligen på fenomen, som tyvärr inte finns i skolans värld längre.

*Vad har hänt med mat-tanterna? På min tid var mat-tanterna ALLTID bittra, sura, otrevliga och med en liten liten mustaschväxt. Nu är de ju trevliga, härliga och t o m att man träffar på en och annan manlig mat-tant.

*Vad har hänt med ångesten av sina fula skor? ALDRIG hittade man nå snygga skor i butikerna. Man fick gå och skämmas för sina fula skor, och alla gjorde detsamma. Igår tittade jag ner i matkön, 10/11 hade Converseskor. Problem solved. Så enkelt det är idag.

*Vad har hänt med legenderna på skolan? Då menar jag LEGENDERNA? Inte de som hotar med massaker. Utan de som var finurligt, innerligt jävliga. På min tid satte en kille en surströmmming i håret på rektorn, Geta-gänget kastade ägg på bildläraren och hånade biologiläraren för att han var oskuld, och om det var en ny vikarie radades alltid stolarna upp bakom dörren, så att allt rasade ihop när läraren kom in. Elakt, men ändå lite hjärtligt. Idag är det antingen bara mesigt, trevlig och mysigt klimat, eller raka motsatsen, dåraktig rasism eller elak mobbing av utsatta.

En enda sak kvarstår dock: Ribbstolarna. Självklart dessa ribbstolar. Vad skulle man göra utan dem?

/Pete

Inga kommentarer: