lördag 19 juni 2010

Två sommartips

1. Filip & Fredriks podcast på aftonbladet.
Filip & Fredrik åker bil, och pratar under tiden in ett radioprogram. Stor del av sändningstiden går till att spontanringa kändisar som exempelvis Foppa, Håkan Hellström, Ekwall m.fl. Är inte Foppa kung så vet inte jag. Bl a pratar de om ett fylle-SMS som Filip skickat till honom. Bäst hittills dock: När de totalsågar Marcus Birros förmåga att alltid se sig själv ur ett underdogperspektiv. Ett måste! Finns att ladda hem från aftonbladet nöje.

2. Tidningen Offsides senaste nummer, reportage om Robert Prytz.
Otroligt rörande (mycket nära ttill tårarna) om Sveriges ledsnaste landslagsman. Prytz var en av Sveriges klart bästa spelare under hela 80-talet, men fick aldrig delta i ett stort mästerskap. Kvalen till 80-82-84-86-88 slutade alla i nederlag, tre av gångerna endast 1 poäng från slutspel. Kvalet till Mexico 86 är känt genom "tårarna i Prag" när Västtyskland för första gången någonsin förlorade en kvalmatch hemma, och Sverige därigenom missade slutspelet. Till VM 1990 petas Prytz som siste man ur truppen.
Men det är inte fotbollen som är det gripande. Prytz pratar ohämmat om hur han förlorar båda sina föräldrar samt om när frun (Joyce från Skottland) vill skiljas efter långvarigt äktenskap. Utdrag:
Jag frågar om han saknar henne. Då kommer tårarna i ögonen igen.
- Jag saknar henne varje dag. Hon var förmodligen mitt livs kärlek. Jag skulle göra allt för henne. Hade hon ringt idag skulle jag åkt över direkt. Så är det bara.

Inga kommentarer: