torsdag 22 juli 2010

Nostalgi...

Tiden rusar förbi, sommaren rullar på, vi har varit på åland och man slås av den otäcka och nedstämmande tanken om att det är höst snart och dags för jobb, plugg, fan och hans moster å allt vad de nu är vi gör...men än har inte hesa fredrik ljudit och somm alla vet, "It ain't over 'til the fat lady sings"... så nu dags att stanna upp i sommaren och njuta av lite nostalgi...

Som en liten "blogglek" kör jag det hela i punkt form så kan ni ju tävla med er själva när ni vet var det hela är på väg.

Det hela tar sin början 17 april 1951.

I en liten by med stora grustag, men vår profil arbetar snarare med "sticka" än spade.

"Där han blev som störst kallades han "the king"...

3 SM guld har han, med läkerol- och gevalialaget, lägg därtill 46 landskamper.

Han var först med att bära nummer 21, men ändå nummer två av de två, om du frågar mig.

Är av samisk ursprung, från byn Torne träsk i Kirunas kommun.

Som lite krydda har jag valt att avslutningsvis använda mig av wikipedia som referens.

Legenden blev 2008 av IIHF invald i "Team of the century" tillsammans med Vladislav Tretjak, Vjatjeslav Fetisov, Sergej Makarov, Valerij Charlamov och Wayne Gretzky under internationella ishockeyförundets 100 års jubileum. 1996 blev han som ende svensk, hittills, invald i hockeyns "hall of fame".

Han är minst sagt stor, den gode Börje...nedan följer nostalgin.


http://www.youtube.com/watch?v=GDXSdp38V9c


Som grädde på moset publiceras även en video som inte bara ger mig ståpäls, jag blir fanimej tårögd...på riktigt!!!

http://www.youtube.com/watch?v=zVNTdWbVBgc

Tack för mig!

/Samordnaren

1 kommentar:

Anonym sa...

Mäktigt!