tisdag 3 augusti 2010

The return of the Reiseleiter

Först och främst vill jag be om ursäkt för mitt svaga engagemang på bloggen under juli. Detta har dock att göra med att jag inte varit hemma i Örebronx utan varit på resande fot. Efter Åland blev det direkt en trip till gbg som sedan följdes av några dagar i Malmö. Därefter styrde jag över till Öland för att sedan avsluta mitt resande med en fantastiskt trevlig kajak-paddling i Kloten med Vickan. På Öland var dessutom uppkopplingen under all kritik så jag skyller lite av mitt dåliga skrivande här på internet helt enkelt. Det bör dock tilläggas att den största anledningen som ni säkert redan förstått är att jag helt enkelt inte orkat eller haft lust. Det är ju så jag är som person och den ni älskar. Det har varit händelserika veckor sedan vi skiljdes åt och jag ska nu försöka få med det viktigaste i en hyfsat kort redogörelse.

Allt började som sagt i gbg direkt efter hemkomsten från Finland, eller egentligen började det i Arboga där jag insåg att det jag hade ca 25 min på mig innan tåget skulle lämna stationen i Örebro. Samordnare Larsson trampade då på gasen och jag skulle tippa att vi snittade 150 km/h den sista biten. Tidsoptimist som jag är var jag aldrig orolig och hann med tåget med den oförskämt goda marginalen av 4 minuter. En eloge till samordnaren för bra körning och riskerande av körkort för min skull. Kul.

Väl i gbg var det mest en lugn och skön vecka med Vickan. Höjdpunkterna var picknick vid röda sten, bad vid smitten (förutom skadan jag drog på mig där), fika med Ylva & Markus, fika med Joakim, pizza vid röda sten och åtskilliga avsnitt South Park. Kul.

Veckan avslutades med några dagar hos Isabelle i Malmö. Där drack vi lite öl, kollade på sm i någon form av kajak-handboll (?) och gjorde hemmagjord pizza. Kul.

Vickan flög sedan ner till Ungern med sin syster för att hälsa på morfar Janos i Szombathely, jag åkte till metropolen Byxelkrok på norra öland. Oj, en geting! Förde precis en kamp mot en ond ond geting som tydligt var ute efter att mörda mig, jag ville därför mörda den. Vickan släppte ut den, åter till storyn… Jag åkte som sagt till kroken. Där blev det mycket sol, bad, kortspel med familjen och en pubrunda. Det är ganska imponerande att det dyker upp 80 personer som går till fem olika pubar i ett samhälle som bara har ett uteställe. Bra uppslutning. I övrigt var väl det roligaste som hände på öland att jag promenerade bort till Böda sand en dag på stranden och lyckades med konststycket att bli filmad av kanal 5 som håller på att spela in serien Böda camping som ska sändas efter nästa omgång av Ullared. Det kändes som en bra idé just då men har efteråt känts mest som ångest. Jag fick frågor om strandraggare och kommer förmodligen framställas som en också. Jaja, kan ju alltid hoppas att jag klipps bort. I annat fall kan ni hädanefter kalla mig Böda-Niklas och om serien blir succé kommer jag förmodligen lämna Ålands lås och starta eget med färjan-Håkan och naken-janne. BB-anton kommer självklart att dyka upp på något vis och sjunga ”you raise me up” då också. Den som lever får se. Efter detta kom Vickan men tyvärr också regnet så de sista dagarna blev mest lugn och ro i stugan. Vi han dock med åtminstone en dag på stranden och sol hade vi båda två fått tillräckligt ändå så det gjorde inte så mycket. Kul.

Semestern avslutades som sagt i helgen med en friluftstur i Kloten (inte i Schweiz). Vi hade tur med vädret och även om det var en ganska kort utflykt med endast en övernattning så var både V och jag mycket nöjda. Det var dessutom första gången som V sov i vindskydd. Spännande. Själva paddlingen gick bra förutom att Vickan fick ont i tummarna och jag slog mig själv på näsan med paddeln när jag försökte skvätta vatten på V. V såg även legio simmande ormar som på sitt lömska vis planerade en attack på oss stackars oskyldiga människor. Läskigt värre. Kul.

Jag kan med glädje meddela att jag lyckats få ner Springsteen-låtarna till 22 nu och har valt att stanna där så jag kommer inleda presentationen av listan inom en snar framtid. Kul.

och där är vi nu...

//Sputnik

2 kommentarer:

Pete sa...

Kul. Varkar som ni haft en bra sommar! Kul. Blir att knappa in kanal 5 i höst. Kul.

gotHb sa...

Kul med Kanal 5! Trodde dte var jag som skulle bli kändis, dock endast på referenser från Anders, men ändå! Kul sommar Niklas och ett riktigt KUL inlägg!! Ses imorgon då kör vi järnet på dansgolvet!! KUL