torsdag 29 april 2010

Nostalgitripp...

Efter diverse kommentarer angående inaktivitet från min sida angående inlägg på hemsidans gästbok och nu denna blogg för Östersjöns stolthet så, får jag väl erkänna, att det är på tiden att delge er lite funderingar...

Till att börja med, extremt besviken är jag på att jag inte kunde vara med på matchen igår. Men men, ett jobb är ett jobb och sluttiden denna onsdag 16.45 omöjliggjorde spel från min sida. Praktfiasko i arrangemanget får man höra, abrupt slut och annat diskuteras till i förhållande till förväntningarna, en av tidernas sämsta match på tv...barca-inter. Vill i detta tillägga att jag igår kväll ändå var nöjd med att inter gick vidare, för det första för busquests vidriga filmning och för allt gullande med vad som i media verkar vara allas vår allsmäktige, barca. Dessutom kan vi väl slå fast att Messi har lite att bevisa innan man på fullaste allvar kan nämna honom i samma andemening som Maradona, Pele, Beckenbauer, Cruyff, Baresi eller Platini...(nämner givetvis inte Zidane för att provocera Sputnik). Bendtner däremot...OJOJ...

Å nu lite nostalgi...Pete är ju en vän av listor och jag är oerhört nyfiken på top 5 i serier...Utan någon inside vill jag påstå att jag kan avslöja 2 som är med med 100% säkerhet, nämligen Vänner och Tusenbröder, att Seinfeld är med ser jag också som en självklarhet...
Själva tänker jag inte göra någon lista men vill bjuda på lite godis...vi får gå tillbaka till urminnes tider, nämligen mellanstadiet som i mitt fall var i krokarna vid åren 1994-1995. Vi går tillbaka till rasterna, och inte vilka raster som helst...straffsparkaratserna. Det var på den tiden då man helt obegripligt föredrog den italenska ligan framför den engelska. Nostalgin i detta ligger i vem jag rast efter rast valde att representera i mitt straffsparksskjutande...Får se om ni kan lista ut det innan jag skriver ut hans namn...Han har haft Sven-Göran Ericsson som tränare i två italenska klubbar, vid denna tid var hans hemma arena uppkallade efter grundaren till Ferrari, nämligen Luigi Ferrari, han blev intalensk mästare först 2000, laget han spelade i när jag gick på mellanstadiet kommer från Genoa, har extremt snygga tröjor (blå med vit, röd,svart rand över bröstet och idag är han tränare i Man City...Just det...Roberto Mancini. Ett av tiderna mål har han ju dessutom gjort. När han spelade i Lazio, borta mot Parma på Tardini stadion året de vann ligan. Mihajlovic slår hörnan med vänsterna från vänster, utåtskruv alltså. Mancini möter den stenhårda hörnan vid första stolpen och klackar bollen upp i första krysset...extremt snyggt, skickligt, kontrollerat osv osv...

En koppling jag vill göra till detta är ju att Sverige i vm 1990 spelade sin sista match i gruppspelet på Luigi Ferrari... Mot Costa Rica och vem minns inte vår vän där, costaricanen Medford, nummer 17 tror jag att han hade. Han byttes in i 2:a halvlek efter att Jonny "bråttom" Ekström på en frisparksretur gett Sverige ledningen. Han börjar med att sprinta ifrån Schwarz på högerkanten, varpå Schwartz svarar med ett omvänt livtag och helt sonika drar ner Medford. På den efterföljande frisparken nickar Costa Rica in 1-1. Lite senare är det dax igen...Ravelli slår en inspark som inte är bättre än att med en nick från halva planen så friställs Medford mot Ravelli, som sin vana trogen mot all logik gör sig så liten som möjligt när han rusar ut (förutom under 1 månad sommaren 1994) och Medford kan enklet göra 2-1 till Costa Rica...1-2, 1-2, 1-2 är därmed ett faktum...

/Samordnaren

1 kommentar:

Globen sa...

Mancini är tillsammans med Alan Shearer de två bästa anfallarna genom tiderna! Likaså är Sampdorias och Blackburns tröjor sent 90-tal de snyggaste som har funnits!