söndag 20 februari 2011

Läget i Lund!

Fick här om kvällen ett något melankoliskt men ändå väl befogat sms från G. Brunasso angående oduglig uppdatering från min nya hemort.

Vill egentligen inte glorifiera min tillvaro allför mycket även om följande ord troligtvis kommer uppfattas som en hyllning från StorErik i söder. Min första tid här i Lund har varit bra. Har kommit in i staden på ett superbt sätt, allt ifrån studentlivet till idrottsaktiviteter. Mitt nya innebandylag är SödraDal för er som är intresserade att följa min nytändning i div I södra Götaland (1+1 i debuten mot Halmstad). Min nya klass är okey, men dock kan jag inte identifiera mig lika mycket med dem som med medlemmarna tillhörande ÅlandsLås såklart!

Som blivande svensklärare har jag lärt mig några nya ord, exempelvis; oxymoron, zeugma, arkaism, synekdoke, hyperbol … Till dessa begrepp har jag dissekerat dikter och noveller. Upphetsande va?

Sett och gjort hittills (börjar såklart med matupplevelser):

Herrmiddag, mycket blodig söndagsstek, konjagare och ”pappa” mådde i sin fåtölj framför brasan.

Slängt ihop en hjortronparfait.

Ätit luncher vid olika nationer, till priset av 35 riksdaler, och då ingår även efterrätt!

Finns en saluhall som Carla hade gillat.

Firat Emelies pappa vid två tillfällen! (var alltså på 2 av 3 kalas när pappa Matts fyllde 54!!!).

Fått storstryk mot FC Helsingborg (Superligalag) i DM-kvarten.

Min polare från Karlstad skulle ta med sig min ryggsäck fylld med kläder och diverse förnödenheter men ”lyckades” glömma allt på tåget!

Skaffat gymkort. Gymmet ligger på andra sidan gatan, öppet 24 timmar om dygnet. Blir till att lyfta en del där!

Blivit värvad till ett korpenlag i fotboll.

Precis hemkommen från Saltsjöbaden SPA i Ystad. Mycket bad i olika temperaturer, trerättersmiddag, fot- och ansiktsbehandling och biljard. Så… är nu len som en babystjärt och fått tid till reinkarnation!!!

Till sist. Nu vill jag att ni möter våren i Lund! Lundberg tar förslagsvis befälet med namninsamling för er som är intresserade av att komma och hälsa på. Ni är varmt välkomna!

Stora björnkramar från StorErik

Ps. För er som undrar vad Emelie håller på med om dagarna så kommer en lägesbeskrivning här på bloggen inom kort. Ds.


Stor (Domkyrkan i Lund)



Större (Universitetsbiblioteket)



Störst (Erik i SödraDaltröjan)

3 kommentarer:

gotHb sa...

Livets inlägg!!

Fan jag vill också till Lund och till DIG!!
För en inbiten student gör ju ett sådant magnifikt Bibliotek att det nästan blir hårt i brallan!

Vi kommer, var så säker!!

Vad hände med väskan med kläderna?

Lundberg sa...

Stooooor! Gött att höra, keep the blogging alive!

Ålands Lås FC sa...

Fick faktiskt ett brev från hittegodset i Köpenhamn, så förhoppningsvis kommer ryggsäcken tillbaka! Håll tummarna.