torsdag 9 februari 2012

Läget i Lund: Goethe, Lägenhet och Gris




Nyss hemkommen från dagens morgonpromenad. Bra start på dagen med motion samt ljudbok skriven av Goethe (OBS! inte GothB), den unge werthers lindande. Denna bok måste ”läsas”/lyssnas (Peter är du nöjd nu?) i samband med rask promenadtempo för att inte drabbas av narkolepsi. Minus 3 KG under januari månad. Nåväl.

Vad har hänt? Jo, den senaste tiden har varit något turbulent och jag har drabbats av att någon, jag misstänker ”Purjo”, använt sig av min identitet.
Det hela började helt sonika med att det ringer upp en skånsk påg med grötig intonation och uttrycker nått i stil med att han vill ha min lägenhet! Jag uppfattar såklart inte hans önskan och spelar med och säger: Men tjeeeenare!!!... på bred värmländska, varpå han åter frågar om han kan få ta över min lägenhet. Efter en rad missuppfattningar och en stunds tolkning fram och tillbaka visade det sig att någon ”sköning” lagt ut en blocket-annons i mitt namn och min adress, en bild på en motsvarande lägenhet och en ”seriös” beskrivning att ”jag” tänker hyra ut min lägenhet.

Först tänkte jag att någon bara ville djävlas och ha lite roligt. Men senare på kvällen ringer samma person upp mig igen och beskriver läget att bedragaren, som vill hyra ut min lägenhet, befinner sig i Stockholm för tillfället och vill ha 12000 riksdaler i förskott för ”din egen säkerhets skull” och bla bla bla… Detta från en mailadress med mitt namn givetvis och avslutar mailet: Med vänliga hälsningar Erik Elenstrand.

Däremot fanns inget nummer i blocket-annonsen, och mitt namn och nummer är ju inte så svårt att googla upp. Jag lyckas rädda ytterligare 5 intressenter som undrade hur de skulle betala. Annonsen togs bort omgående och en polisanmälan skedde dagen därpå och jag trodde att allt var frid och fröjd.

Men icke. Veckan därpå, börjar det åter ringa en drös skumma samtal. Nu var det inte en lägenhet det handlade om. Nej, nu var det en systemkamera, Nikon D 7000 som ”jag”, Erik Elenstrand, skulle sälja. Efter ett tjog samtal om att det hela var en bluff, kändes det inte lika roligt längre.



I går, tis 8/2, ringer en stackare, nära till tårar i rösten, och frågar om det är jag som tänkt hyra ut min lägenhet. Lyan skulle nämligen visas och hon hade skickat in de 12000 :- i förskott som hon givmilt hade skänkt. Kändes lite som att denna tragikomiska historia endast skulle kunna hända Tödde eller Mödde.

Och där är vi nu…

Just det. Det har inte bara varit mord och polisanmälan här nere i skåne. Förra helgen var jag ute på vildsvinsjakt. OBS! här skedde inga mord! Bilden är tagen med en kamera som känner av rörelser vid åteln.


6 kommentarer:

Gothb sa...

Magiskt bra! Det här kommer at bli fantastisk läsning i bloggtillbok.se-boken ;)

Sjukt att allt det där händer!
Kul att höra från dig stor! Går inte en dag utan att jag försynt spanar upp på din gamla lya och vill gå upp och knacka på!

Anonym sa...

Tung berättelse.

Tommy sa...

Thanks for sharing! Tungt get där med blocker... o synd om all a stackare

Carla sa...

Fällde ni några svin och när kommer i sådant fall svin-festen att gå av stapeln?

Stor sa...

Har personligen inte fällt något svin ännu, trots helgens jaktäventyr ånyo. Om det fälls, bjuder jag givetvis på helgrillat vildsvin över öppen eld!!

Stor sa...

Har personligen inte fällt något svin ännu, trots helgens jaktäventyr ånyo. Om det fälls, bjuder jag givetvis på helgrillat vildsvin över öppen eld!!