lördag 16 oktober 2010

Årets sjukaste händelse?

Jag och Lukas går ut genom dörren på Engelbrektsskolan efter en ”tuff” (3-0 till undertecknad) badmintonbatalj. Två 90-åriga damer med rullator möter oss på trappen och den ena undrar om hon kan låna toaletten. Visst, säger vi, och låser upp dörren på nytt. Jag visar damen till toaletten och hon berättar att hennes dotter faktiskt har gått på den här skolan. Jag tänker inte mer på det, utan går ut till Lukas som står och smörjer den andre damen. Nu bryter en sjuk 15 minuters konversation ut.

- Ja, du vet hon som gick in på toan där, det är Mary Stavins mamma. Hon som har vunnit miss World 1977. Hon va ju ihop med den här…vad hette han nu…fotbollsspelaren…George Best. De var gifta. Men det gick ju inge vidare, han är död nu.

- Så du menar att det där är George Bests förra svärmor? undrar vi förstummade.

- Ja, precis.

- Och dottern har varit miss World?

- Jajjemän.

Den andra tanten kommer tillbaka ut genom porten efter toabesöket. Vi är givetvis tvungna att spinna vidare på detta i sann Filip & Fredrik anda.

- Du, vi har hört lite rykten om din dotter här, säger vi.

- Ja, just det. Hon har gått här på skolan.


- Ja, och hon har varit ihop med George Best? säger jag och Lukas i mun på varandra.

- Jo precis, hon har bara träffat fotbollsspelare. Jag har sagt det till henne nu, spring för livet så fort du ser en fotbollsspelare!


- Okej, ge oss lite fler namn spinner vi vidare.

- Nej, fnissar hon, jag ger inga namn. Men nu är hon i alla fall gift med en finansman. Det känns bättre. Han är faktiskt bästa kompis med Tony Blair, så vi brukar skicka julkort till varandra.


- Tony Blair? Säger jag och Lukas återigen i mun på varandra.

- Ja, just det.

Vi småpratar lite till om väder och vind, om Rynninges fotbollslag, om rullatorer och om hur dåligt klädda de tycker vi är. Den ena damen tycker att Lukas, det var ett ovanligt namn!

Åker hem, lite gladare över livet. Googlar på Mary Stavin. Allt stämmer. Men tanterna glömde en liten detalj. Just det, hon har gjort två Bond-filmer också.



















Läs mer om Mary här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mary_Stavin

/Peter

1 kommentar:

gotHb sa...

Det här är helt stört och helt fantastiskt!!

Damen borde bli inbjuden till nästa TEMA-FEST och där bjuda på tre timmar av historik!!